warcraftu
27. 11. 2007
Dvě rasy, dva národy spolu válčí po celé generace. Takřka denně sváděla
boj čest s vychytralostí, hrubá síla s taktikou, myšlenka s myšlenkou. Orkové a
lidé, dvě strany jedné mince. Teď se po desetiletích válek zdá, že lidská rasa
konečně získala převahu. Ale na jak dlouho?
Orkové už nejsou co bývali. Démoni, s nimiž kdysi mocný národ orků uzavřel osudovou smlouvu, se poděli neznámo kam. S jejich odchodem vyprchalo z majestátných válečníků vše, co Hordu po staletí utvářelo. Čest, krvežíznivost, nenávist k lidem – to vše je teď pryč. Většina orků je lidmi pochytána a jako dobytek zavřena do internačních táborů. Ze strašlivé Hordy zbylo jen několik málo svobodných kmenů, které přežívají v ústraní daleko od civilizace.
V úvodu knihy je jeden z posledních svobodných orkských náčelníků zákeřně zavražděn a jeho čerstvě narozený potomek zanechán v lese napospas dravcům. Osud si však pro malého sirotka přichystal horší úděl než zemřít pod tesáky divokých šelem. Sirotka najde jeden člověk, mladičký poručík Aedelas Blackmoore. Tomu se v hlavě okamžitě zrodí ďábelský plán…
Orkské nemluvně je odvezeno do tábora lidí. Blackmoore mu v průběhu let poskytne lidské vzdělání a důkladný vojenský výcvik také nesmí chybět. Ork, potupně pojmenovaný Thrall – otrok, rychle roste a po čase se stane takřka nepřekonatelným bojovníkem, což ve jménu svého lidského pána často dokazuje v gladiátorských arénách. Thrall je dokonalou zbraní. Disponuje brutální orkskou silou, léty cíleného tréninku dosáhl mistrovství v používání všech myslitelných zbraní a především ovládá lidskou taktiku, kterou mu do hlavy vštěpovali už od dětství. Osud gladiátora však není tím, který pro něj Blackmoore přichystal. Mocichtivý feudál chce Thralla postavit do čela nové orkské armády, kterou může stvořit díky síti internačních táborů, v nichž jsou vězněny tisíce orků. S touto armádou plánuje zaútočit na samotnou lidskou Alianci a stát se pánem světa.
Plán má však jeden zádrhel. Jako každý živý tvor i Thrall má své city (Otázku, zda má třeba ryba své city, nechávám otevřenou :) - pozn. O.J.). Ještě v dětství se seznámí s dívkou Tarethou, která ho postupem času seznamuje s okolním světem. Právě ona v něm probudí touhu po svobodě. Sen vrátit se ke svým lidem je Thrallovi vším. Jednoho večera mu pak Taretha skutečně pomůže k útěku od nenáviděného Blackmoora. Otrok je konečně volný.
Po sérii útrap se náš hrdina dostane k našemu starému známému Gromovi Hellscreamovi. Zakrátko si získá jeho důvěru a po čase mu Hellscream dokonce řekne i o jeho rodném kmeni, který žije kdesi vysoko v horách. Thrall se tedy vydává na další cestu. Víc sobě než Hellscreamovi přísahá, že se vrátí a společně stvoří novou Hordu. Můžete hádat, jak to asi dopadne…
Další příběh z kouzelného světa WarCraftu pochází z pera (klávesnice) Christie Goldenové. U nás je tato autorka málo známá, v zahraničí si však už stihla vydobýt slušné jméno svými romány ze světa upírského Ravenloftu nebo Star Trek: Voyageru. Abych se přiznal, vždy mám obavu, když se mi do ruky dostane kniha napsaná ženou. Pravda, existují světlé výjimky jako Anne McCaffrey nebo Františka Vrbenská, osobní zkušenosti mi ale přesto velí mít se na pozoru. Tentokrát jsem se však spletl. Dokonale sladce spletl.
Z výše popsané kostry příběhu lze doufám vyvodit, že Vládce klanů je jakýmsi remakem Barbara Conana. Jedná se o příběh osudem zkoušeného dítěte, které je v mládí cvičeno v zabíjení, aby později vykonalo spoustu hrdinných činů. Vládce klanů však obohatil toto často užívané conanovské téma přesně o ty prvky, jež mu chyběly. Mám na mysli silné emotivní scény, stejně jako hlubší psychologickou prokreslenost postav. Právě a jen ženská ruka dokázala tento tradiční příběh postavit na jinou úroveň.
Christie Golden má nepopiratelný spisovatelský talent, který byl předurčen k psaní hrdinské fantasy. Mimořádně dobře se dokáže vcítit do postavy a popsat její city, které jsou u našeho orka zajímavě pokřivené zděděnými geny. Více i méně velkolepé scény plné emocí mi nejednou vehnaly slzy do očí (ode mě tu informaci ale nemáte).
Již zmiňovaná psychologie postav také stojí za připomenutí. Nebojte se, Goldenová se zbytečně v hlavách svých postav nepřehrabuje, proti podobným dílům jiných autorů má však jasně navrch. Vždy znáte pohnutky, které vedly hrdiny k jejich činům, a samotná postava Thralla je v tomto směru zpracována více než dobře. Svět WarCraftu měla spisovatelka evidentně do detailů prostudovaný, protože využívá i tak okrajových témat, jako je často opomíjené orkské šamanství.
Děj má náležitý spád, čtenář tuto knihu v mnoha případech přečte „na jeden zátah“, stejně jako se to stalo v mém případě. Výsledný dojem z četby nekazí ani poměrně slušný překlad Jana Netoličky, dvorního překladatele nakladatelství Fantom Print. Také originální „blizzardovská“ obálka potěší.
Možná se vám z mých chvalozpěvů zdá, že knize nemám co vytknout, ale to bych se nemohl označit vznešeným přídomkem recenzent (černý humor). Vládce klanů je román přímočarý. V podstatě má jedinou dějovou linii, která nezadržitelně spěje k předvídatelnému konci. Nezažijete ani příliš mnoho dějových zvratů a nic nevystoupí ze zaběhnutého stereotypu. Musíme si však uvědomit, že vyšší ambice kniha nikdy neměla.
Vládce klanů je ideální kniha do vlaku nebo pro deštivé odpoledne. Vezmete-li ji do ruky, výborně vás zabaví. Provede to dokonce tak dobře, že zapomenete na celý okolní svět. Jedná se o skutečný (někdy až tělesný) požitek z nenáročného čtení. Okolo letních prázdnin můžeme společně očekávat další příběh ze světa WarCraftu s názvem Poslední strážce. Nejen fanoušky počítačových her potěší, že už na podzim tohoto roku se chystá vydání první knihy ze série StarCraft, která si jistě také najde své příznivce.
Orkové už nejsou co bývali. Démoni, s nimiž kdysi mocný národ orků uzavřel osudovou smlouvu, se poděli neznámo kam. S jejich odchodem vyprchalo z majestátných válečníků vše, co Hordu po staletí utvářelo. Čest, krvežíznivost, nenávist k lidem – to vše je teď pryč. Většina orků je lidmi pochytána a jako dobytek zavřena do internačních táborů. Ze strašlivé Hordy zbylo jen několik málo svobodných kmenů, které přežívají v ústraní daleko od civilizace.
V úvodu knihy je jeden z posledních svobodných orkských náčelníků zákeřně zavražděn a jeho čerstvě narozený potomek zanechán v lese napospas dravcům. Osud si však pro malého sirotka přichystal horší úděl než zemřít pod tesáky divokých šelem. Sirotka najde jeden člověk, mladičký poručík Aedelas Blackmoore. Tomu se v hlavě okamžitě zrodí ďábelský plán…
Orkské nemluvně je odvezeno do tábora lidí. Blackmoore mu v průběhu let poskytne lidské vzdělání a důkladný vojenský výcvik také nesmí chybět. Ork, potupně pojmenovaný Thrall – otrok, rychle roste a po čase se stane takřka nepřekonatelným bojovníkem, což ve jménu svého lidského pána často dokazuje v gladiátorských arénách. Thrall je dokonalou zbraní. Disponuje brutální orkskou silou, léty cíleného tréninku dosáhl mistrovství v používání všech myslitelných zbraní a především ovládá lidskou taktiku, kterou mu do hlavy vštěpovali už od dětství. Osud gladiátora však není tím, který pro něj Blackmoore přichystal. Mocichtivý feudál chce Thralla postavit do čela nové orkské armády, kterou může stvořit díky síti internačních táborů, v nichž jsou vězněny tisíce orků. S touto armádou plánuje zaútočit na samotnou lidskou Alianci a stát se pánem světa.
Plán má však jeden zádrhel. Jako každý živý tvor i Thrall má své city (Otázku, zda má třeba ryba své city, nechávám otevřenou :) - pozn. O.J.). Ještě v dětství se seznámí s dívkou Tarethou, která ho postupem času seznamuje s okolním světem. Právě ona v něm probudí touhu po svobodě. Sen vrátit se ke svým lidem je Thrallovi vším. Jednoho večera mu pak Taretha skutečně pomůže k útěku od nenáviděného Blackmoora. Otrok je konečně volný.
Po sérii útrap se náš hrdina dostane k našemu starému známému Gromovi Hellscreamovi. Zakrátko si získá jeho důvěru a po čase mu Hellscream dokonce řekne i o jeho rodném kmeni, který žije kdesi vysoko v horách. Thrall se tedy vydává na další cestu. Víc sobě než Hellscreamovi přísahá, že se vrátí a společně stvoří novou Hordu. Můžete hádat, jak to asi dopadne…
Další příběh z kouzelného světa WarCraftu pochází z pera (klávesnice) Christie Goldenové. U nás je tato autorka málo známá, v zahraničí si však už stihla vydobýt slušné jméno svými romány ze světa upírského Ravenloftu nebo Star Trek: Voyageru. Abych se přiznal, vždy mám obavu, když se mi do ruky dostane kniha napsaná ženou. Pravda, existují světlé výjimky jako Anne McCaffrey nebo Františka Vrbenská, osobní zkušenosti mi ale přesto velí mít se na pozoru. Tentokrát jsem se však spletl. Dokonale sladce spletl.
Z výše popsané kostry příběhu lze doufám vyvodit, že Vládce klanů je jakýmsi remakem Barbara Conana. Jedná se o příběh osudem zkoušeného dítěte, které je v mládí cvičeno v zabíjení, aby později vykonalo spoustu hrdinných činů. Vládce klanů však obohatil toto často užívané conanovské téma přesně o ty prvky, jež mu chyběly. Mám na mysli silné emotivní scény, stejně jako hlubší psychologickou prokreslenost postav. Právě a jen ženská ruka dokázala tento tradiční příběh postavit na jinou úroveň.
Christie Golden má nepopiratelný spisovatelský talent, který byl předurčen k psaní hrdinské fantasy. Mimořádně dobře se dokáže vcítit do postavy a popsat její city, které jsou u našeho orka zajímavě pokřivené zděděnými geny. Více i méně velkolepé scény plné emocí mi nejednou vehnaly slzy do očí (ode mě tu informaci ale nemáte).
Již zmiňovaná psychologie postav také stojí za připomenutí. Nebojte se, Goldenová se zbytečně v hlavách svých postav nepřehrabuje, proti podobným dílům jiných autorů má však jasně navrch. Vždy znáte pohnutky, které vedly hrdiny k jejich činům, a samotná postava Thralla je v tomto směru zpracována více než dobře. Svět WarCraftu měla spisovatelka evidentně do detailů prostudovaný, protože využívá i tak okrajových témat, jako je často opomíjené orkské šamanství.
Děj má náležitý spád, čtenář tuto knihu v mnoha případech přečte „na jeden zátah“, stejně jako se to stalo v mém případě. Výsledný dojem z četby nekazí ani poměrně slušný překlad Jana Netoličky, dvorního překladatele nakladatelství Fantom Print. Také originální „blizzardovská“ obálka potěší.
Možná se vám z mých chvalozpěvů zdá, že knize nemám co vytknout, ale to bych se nemohl označit vznešeným přídomkem recenzent (černý humor). Vládce klanů je román přímočarý. V podstatě má jedinou dějovou linii, která nezadržitelně spěje k předvídatelnému konci. Nezažijete ani příliš mnoho dějových zvratů a nic nevystoupí ze zaběhnutého stereotypu. Musíme si však uvědomit, že vyšší ambice kniha nikdy neměla.
Vládce klanů je ideální kniha do vlaku nebo pro deštivé odpoledne. Vezmete-li ji do ruky, výborně vás zabaví. Provede to dokonce tak dobře, že zapomenete na celý okolní svět. Jedná se o skutečný (někdy až tělesný) požitek z nenáročného čtení. Okolo letních prázdnin můžeme společně očekávat další příběh ze světa WarCraftu s názvem Poslední strážce. Nejen fanoušky počítačových her potěší, že už na podzim tohoto roku se chystá vydání první knihy ze série StarCraft, která si jistě také najde své příznivce.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář